Blog ze zdrowymi poradami

Makarony orkiszowe i ich właściwości

Makaronami zajadamy się praktycznie od zawsze. Z dzieciństwa większość z nas pamięta doskonałe rosół z nitką rosołową oraz makaron z sosem pomidorowym (takie spaghetti ale bez mięsa. Później kiedy wchodzimy w samodzielny etap naszego życia zaczynamy gotować na własną rękę i zaczynamy eksperymentować z kuchnią np. włoską tak jak moja znajoma z biura rachunkowego A2Profit Mniów ,która zaraziła mnie kuchnią włoską słynącą przecież właśnie z wszechobecnych makaronów. Spaghetti po bolońsku czy neapolitańsku, spaghetti siciliana z anchovies , oliwkami i kaparami itp. Do tego różne formy lasanii i dziesiątki odmian makaronów, zarówno kształtów takich jak penne, spirelli po naszemu rurki i świderki oraz rodzajów czyli makarony pełnoziarniste, żytnie, orkiszowe czy też kolorowe barwione szpinakiem i suszonymi pomidorami.

Makaron pełnoziarnisty do dziś stanowi podstawę diety wielu ludzi. Jest to idealne źródło węglowodanów, które spożywamy z o wiele większym apetytem niż kaszę lub ryż. Od niedawna jednak coraz częściej na naszych talerzach pojawia się makaron orkiszowy. Fantastyczny w smaku, charakteryzujący się lekkim orzechowym posmakiem. Szybki w gotowaniu i bardzo sprężysty (jeśli oczywiście traficie na odpowiedniego producenta). Orkisz to bardzo cenne ale ciągle niedoceniane jeszcze zboże. Jest zbożem bardzo wytrzymałym i odpornym na niekorzystne warunki meteorologiczne. Jego solidna łupina odpowiednio chroni ziarno przed zanieczyszczeniami z powietrza oraz z gleby. Natomiast samo ziarno charakteryzuje się wysoką jak na zboże zawartością białka i  nienasyconych kwasów tłuszczowych. Spożywanie produktów z orkiszu zaleca się przy dużym wysiłku oraz zmęczeniu ponieważ wyraźnie poprawia wydolność organizmu. Ponadto orkisz obniża poziom cholesterolu we krwi. 

Tak więc jak widzicie warto zwrócić uwagę na makarony z tego cennego zboża i włączyć do diety makarony orkiszowe, a także oczywiście inne produkty z tego zboża takie jak mąka, płatki a nawet mleko orkiszowe. To doskonałe i często spotykane w dietetycznych przepisach składniki, które z pewnością nie zrobią krzywdy nawet spożywane trochę częściej.